zaterdag 18 augustus 2012

Op die pad, ons gaan vlieg!

Een reis naar Zuidelijk Afrika begint in de regel met een reis naar het vliegveld. Voor die gene die absoluut niet van vliegen houden, zij kunnen ook met de boot. Maar trek er dan wel een paar weken meer voor uit :-)

We gaan er dus maar even voor het gemak van uit dat het vliegen wordt.





Nu zijn er verschillende opties. De meest voor de hand liggende zijn dan uiteraard;

Amsterdam (schiphol)
Düsseldorf (Düsseldorf International)
Brussel (Zaventem)
Frankfurt en Parijs kan ook nog, maar dat is al een aardig eindje weg om naar toe te rijden.

Van alle drie de vliegvelden vliegen verschillende maatschappijen op de verschillende luchthavens in zuidelijk Afrika, te weten;

Johannesburg en Kaapstad, in Zuid-Afrika.
Windhoek, in Namibië.
Harare in Zimbabwe.
Gaborone in Botswana.

Nu gaat het erom van wat je budget is en of je een zo rechtstreeks mogelijke vlucht wil hebben. In dit geval zit je vast aan Schiphol en de KLM. Zij hebben als enigste non-stop vluchten, naar Johannesburg en Kaapstad. Vanaf Frankfurt en Parijs zijn er ook rechtstreekse vluchten te boeken, maar ja. die liggen een eindje weg van ons.

De prijzen zijn sterk afhankelijk van de verschillende maatschappijen en ook de verschillende tarieven op het luchthaven belastingen gedoe. Want dat is het. Gedoe. Wat daarnaast m.b.t. tot de KLM bepaald niet handig is, is dat deze op dit moment alleen vluchten hebben die in de late ochtend vertrekken en daarmee dus ook laat in de avond aankomen, zo rond 23.00 uur. En dat is dan met name om 2 redenen bepaald niet erg handig.
Een dagvlucht van ruim 11 uur begint snel vervelend te worden. Dan laat aankomen, is dan wederom vervelend. Je bent gebroken en het kost je een extra hotelovernachting. Daarnaast is dan de KLM in de regel ook niet de goedkoopste maatschappij.

De prijzen variëren enorm en goed gaan "shoppen" is dan ook zeer aan te bevelen alvorens een ticket te boeken.

Om een indruk te geven, wij zijn inmiddels al verschillende keren gevlogen met de KLM, SAL (South Afrikan Airways) Olympic Airways (Griekenland) en met BA (Britisch Airways) in dit geval met een overstap op Heathrow (london)

Types vliegtuigen waar we mee zijn geweest: Boeing 747-200, 747-300, 747-400, 747-400combi, Airbus 340-600. De Airbus is overigens opvallend stiller dan zijn broertjes van Boeing, maar dat terzijde. Dat zijn dan over de laatste 28 jaar al aardig wat airmiles bij elkaar, maar dan letterlijk.

De verschillende vluchten die we hadden met de KLM waren goed, zonder meer. Totdat ze op andere tijden gingen vliegen.

Vliegen kun je overigens ook nog in verschillende klasse.  Economy, Business en first class. Als je echt geld te veel hebt, dan zou ik zeggen pak een van de laatste twee mogelijkheden. Economyclass vliegen is bij de gerenommeerde maatschappijen overigens ook prima. Alle luxe aan boord van zo een vlucht is dan ook absoluut niet te vergelijken met bv een chartervlucht van Transavia naar een van de Spaanse costa's. Je wordt goed verzorgt met maaltijden, drankjes, dekens, pantoffeltjes, hoofdkussens, en meer fraais. En gratis!!! En dat vinden wij Hollanders helemaal niet erg. Toch?



Daarnaast zijn het altijd de grotere toestellen van het Type Boeing 747/777, Airbus 340/360 of 380 of MD11 en dan ook nog eens de meest jongere toestellen en dus uitgerust met alle moderne voorzieningen, zoals een privé entertainment systeem ,voor film/muziek en meer van dat fraais. En ja, een nachtvlucht geeft dan de optie om een aanzienlijk deel van de reis te slapen. Daarmee kom je in de regel meer uitgerust en frisser uit het vliegtuig "rollen".

En dit wil je echt niet op een vlucht van 11 uur:



Economyclass Boeing 747-400 Britisch Airways:



Wat wel bij de maatschappijen sterk kan verschillen zijn de indelingen van de passagierscabine op de zelfde type van toestellen. Zo heb je bredere stoelen bij de ene en weer meer beenruimte bij de andere. Ook dit is wel handig om even uit te zoeken. het scheelt weer een hoop ellende achteraf.

Zonder meer aan te bevelen zijn de volgende maatschappijen:

KLM
Britisch Airways
Lufthansa
South African Airways
Olympic Airways.
Air France

Oppassen bij:

Iberia (Spanje)
TAP (portugal)
Turkisch Airways
Verenigde Arabische Emiraten. (lekker goedkoop, maar het wordt proppen in hun toestellen)

Veruit het belangrijkste bij een dergelijke lange vlucht is, is dat je er uitgerust aan gaat beginnen. Dus na een dag lang werken ff een vluchtje pakken van een uurtje of 11, is om het maar eens heel simpel uit te leggen "behoorlijk stom" en dus vragen om problemen die je dan waarschijnlijk ook gaat krijgen.

By the way, voor die gene die dachten het nodig te vinden om zich voorafgaande aan een vlucht even de spreekwoordelijke "moed" in te moeten drinken met het een en ander aan alcohol. Niet handig dus!!!!! je kunt zomaar de toegang tot je toestel worden geweigerd bij overmatig drank gebruik.

En ja, een vliegtuig wat aan de buitenkant er zo uitziet? Die onderhoudsmonteurs van die club? die hadden blijkbaar ook iets teveel dorst. Ik zou omdraaien en een andere maatschappij nemen :-)



Hoe je het ook draait of keert, het blijven lange vluchten en een overstap op een Europees vliegveld hoeft geen straf te zijn, voorop gesteld dat de tussenstop niet meer dan 3 uur gaat duren. De moderne vliegvelden zijn van heel veel gemakken voorzien en je komt er de hele wereld tegen, daarmee ook nogal eens de meest komische situaties als het over reizigers gaat. Internationale vliegvelden, een samensmelting van de meest uiteenlopende culturen die je daar kunt tegenkomen. Ga voor de aardigheid eens een bezoekje brengen bij Schiphol, kan een heel interessante beleving zijn. Mensen kijken, het blijft leuk.

Nu is het bovenstaande verhaal uiteraard bedoeld voor die gene die een reis overwegen en dit geheel zelf te willen gaan organiseren. En waarom zou je ook niet? Natuurlijk, naar een reisbureau stappen en het hun helemaal laten verzorgen kan ook. Maar of dat dit dan de leukste en voordeligste manier is om op reis te gaan? Dus niet...

Je moet het natuurlijk wel leuk vinden om het zelf te organiseren en een beetje ervaring met dit soort dingen helpt dan ook echt wel. Goedkoper is het in ieder geval en dat is dan eigenlijk reden genoeg om het toch maar zelf aan te pakken. Om even een voorbeeld te geven het scheelt in ons geval bijna de helft van het budget. En dat zijn dan weer een hele boel Afrikaanse biertjes, die overigens uitstekend kunnen zijn.

Een heel prima biertje, by the way:



In het volgende deel gaan we eens kijken naar de vervoersmogelijkheden ter plaatse. En ook dat kan een hele hoop geld en ellende schelen.  





Geen opmerkingen: