zondag 19 augustus 2012

Ons het aangekom op die lughawe

Na een, in de regel, heerlijk ontbijtje  en een kleine opfrissing in het vliegtuig, zijn de piloten in de regel al de landing aan 't voorbereiden. Normaliter zetten zij deze in, grofweg een half uur vooraf gaande aan de feitelijke landing. De daling inzetten gaat heel geleidelijk en is maar goed ook. Tenslotte zijn het geen jachtpiloten die met een korte duikvlucht hun "kist" even aan de grond zetten. Het comfort voor de passagiers staat hoog in het vaandel en dat willen de maatschappijen ook graag zo houden.

Eenmaal geland is het zaak om via de transportbanden je bagage weer bij elkaar te scharrelen en vervolgens langs de douane en grenscontrole feitelijk (juridisch) in het land van bestemming aan te komen. Voor die gene die van details houden, zolang je het toestel niet verlaten hebt, gelden daar de wetten van het land van herkomst van het toestel. Ook bij vertrek uit Nederland. Op het moment dat de deur van een toestel gesloten is, zijn de wetten van het land van herkomst van het toestel van kracht.

En dan sta je daar met al je bagage.



Op zoek naar de reisorganisator of ( indien je alles zelf hebt geregeld) op weg naar de balie waar je met je voucher je auto kunt ophalen. Deze had je tenslotte al vanuit Nederland zelf geregeld.

En daarmee komen we op het volgende hoofdstuk voor de trip naar Zuidelijk Afrika.

Vervoer, middels een huurauto.

Er zijn een aantal grotere en bekende verhuur maatschappijen zoals Hertz, Avis, Buget en Europcar. Alle grote internationale bedrijven die een keur aan verschillende modellen hebben als het gaat over personenauto's. Het handige hiervan is dat deze allemaal op de internationale vliegvelden een depot hebben.
Daarnaast, zijn er bedrijven die hun wagenpark hebben afgestemd en daarmee gespecialiseerd zijn op grotere modellen en 4x4 voertuigen. Denk hierbij aan een Landrover Defender, Toyota Landcruiser, of Nisan Patrol. Hele stevige grote jongens voor het betere werk. En veelal volledig aangepast en ingericht aan de Afrikaanse omstandigheden. ( zie de foto's verder hieronder)



Nu is de keuze voor een bepaald model auto afhankelijk van een aantal factoren.

1. met hoeveel personen ga je reizen.
2. waar ga je heen.

De eerste lijkt me simpel om te beantwoorden, maar over de tweede moet je van te voren even heel goed  nadenken.

Maar pas op! reserveer alleen een voertuig bij de betere maatschappijen die een internationaal aanzien hebben. Er zijn enorm veel goedkopere verhuurbedrijven te vinden die lokaal opereren. De garantie dat je daar dan een betrouwbaar voertuig kunt regelen is maar zeer de vraag. En mocht je onverhoopt toch stukken krijgen ergens in the bush, dan is het maar zeer de vraag of ze je service willen en kunnen verlenen.

Voorbeeld.
Blijf je alleen in Zuid-Afrika en ga je van het ene hotel, B&B of resort naar het andere, dan kun je volstaan met een "normale auto". Ook in de verschillende wildparken in Zuid-Afrika is dan een normale auto meer dan voldoende. Alle modellen zoals wij die hier ook kennen van de bekende automerken, hebben ze daar ook gewoon.

Maar, wil je ook Namibië, Botswana en of Zimbabwe in, dan zijn er gebieden waar je beter uit de voeten komt met een 4x4 voertuig. Daarnaast zijn er ook hele stukken van deze landen, die uitsluitend met een 4x4 te bereiken zijn. En veelal zijn dit dan ook de meest interessante stukken Afrika. De ongerepte wildernis dus.

In het laatste geval hebben we dan eigenlijk ook wel een aardige "uitdaging" te pakken en wordt het daarmee een avontuurlijke onderneming, als het ware. Dit dan om verschillende redenen.

In de regel ken je het gebied namelijk niet, zijn de afstanden enorm, heb je geen ervaring met terrein rijden en met de aanwezigheid  van het "Wildlive"dus ook niet. Menig toeristen zijn om die redenen al in dikke problemen terecht gekomen met verre gaande consequenties. Niet handig dus. Maar dat is dan weer een ander verhaal voor een volgend deel.



Het wegennet in Zuid-Afrika is zonder meer heel goed te noemen. Dat in Namibië, Zimbabwe en Botswana is duidelijk van een andere kwaliteit, waarbij we kunnen vaststellen dat de geasfalteerde wegen doorgaans goed te bereiden zijn. Daarnaast kent men in deze landen heel veel gravel en zandwegen, naast de 4x4 gebieden. Snelheden op die gravel en zandwegen maken? Vergeet het maar, als je geluk hebt met een goed gedeelte, kom je niet boven de 80 km per uur uit. Houd dus rekening met de afstanden en de toestand van de wegen en paden. Ga in ieder geval bij elk tankstation je auto vol gooien. De volgende namelijk kan pas over 500 km. opduiken.  




Het is ten zeerste aan te bevelen om de nodige ervaring met dit soort voertuigen te hebben. Hiervoor kun je gewoon in Nederland terecht bij de verschillende 4x4 off-road clubs. Zonder die kennis over dit soort voertuigen wordt het lastig, in uitzonderlijke gevallen bijna onmogelijk om jezelf uit de nesten te werken. 



Zoals gezegd, het gebied of de gebieden die je wil bezoeken bepalen wat voor een soort voertuig daarvoor het beste geschikt is. 
Er van uitgaande dat je geen "normale auto" wil huren, maar een van de varianten zoals op bovenstaande foto's, dan kun je hiervoor terecht bij o.a.: Britz, Africamper en Kea, om er maar eens een paar te vermelden. In alle gevallen dien je wel goed naar de voorwaarde voor verhuur te kijken. Zeker m.b.t. de verzekering van de voertuigen. Dan is het ook nog zaak om na te gaan of dat het beoogde voertuig bijvoorbeeld Zimbabwe in mag. Niet alle verhuurbedrijven staan dit toe. 

Verder is het heel handig ( bij een hele grote rondreis) om te kijken of dat het voertuig bij het ene vliegveld opgehaald, bij een ander vliegveld weer mag worden ingeleverd.  Daarmee kom je in de meeste gevallen logistiek beter uit de veren. Maar zorg dan weer wel dat je de retourvlucht ook van dat vliegveld hebt geregeld. 

Om het maar weer eens simpel uit te leggen; "Een goede voorbereiding is het halve werk". 

En zeker met een zelfstandige gemaakte reis naar het zuidelijk deel van Afrika, is dit domweg noodzaak. 

Om even een andere invalshoek aan te raken. Wil je op reis in het hoogseizoen en ook naar de wildparken en daar overnachten. Dan is vooraf reserveren een must. Het hoogseizoen loopt ongeveer van half november tot half februari met een piek in december. Dit is dan ook meteen het warmste gedeelte van het jaar.  Afhankelijk waar je dan bent zijn temperaturen van tegen de 40 graden aan geen uitzondering. Maar gelukkig is dit dan beter te hebben als 32 graden bij ons. 

Vervolgens dien je rekening te houden met de "gebruiken" die men zo aanhoud in het Afrikaanse verkeer. 
Allereerst, met rijd daar op de linker weghelft, zoals in Engeland. Dat is even wennen, het stuur van je voertuig zit namelijk ook aan de verkeerde kant van je auto. En met je linkerhand schakelen, ook heel apart. Je rem, koppeling en gaspedaal zitten overigens wel in dezelfde volgorde als bij ons, maar goed ook.

Binnen de bebouwde kom is het 60 en daarbuiten, op de doorgaande wegen 120 max. Alleen geen mens die zich er aan zal houden, vooropgesteld dat hij zijn voertuig boven de maximale snelheid kan krijgen. Hele oude "barrels" van voertuigen kom je geregeld tegen al pruttelen en rokend. ff oppassen dus. Vracht verkeer is er vervolgens ook plenty en niet bepaald volgens Europese normen qua veiligheid.










Vervolgens; verkeerslichten ( ze noemen ze daar op zijn Afrikaans; Robot) hangen aan de overzijde van de straat, goed opletten dus. Gelijkwaardige kruisingen waarbij altijd een STOPBORD staat. Dat werkt daar heel simpel, namelijk; de eerste die op de kruising aankomt heeft voorrang, vervolgens de tweede enz. Zo simpel kan het zijn. En het werkt ook nog eens ( in de regel)  

Soms ook niet, by the way:



Dan nog even een paar handige tips;

In het donker gaan rijden? Niet doen! Veel wild kan ineens de weg over lopen, en een aanrijding met een Koedoe, zebra of gemsbok geeft een hele hoop schade en ellende. 

En tegen deze "broeders" aanrijden is om verschillende redenen echt geen optie.



Vermijd bepaalde gebieden in de grote steden. En sluit je voertuig af van binnen uit als je aan het rijden bent, zeker in de steden waar veel mensen op de been zijn. 

Ga je lange afstanden maken door dun bevolkt gebied? Neem veel water mee,10 liter p.p minstens en tank bij elke pomp. Kom je in een onbewoond gebied met stukken te staan, dan is water bij je hebben het aller belangrijkste. Zorg dan ook dat je voertuig is uitgerust met 2 reserve wielen, wat in de meeste gevallen bij de betere maatschappijen standaard is. Ook hier is shoppen wel erg handig, de prijzen kunnen nogal verschillen en in het hoogseizoen betaal je uiteraard de hoofdprijs. Hou ongeveer rekening met een bedrag van om en de nabij €130 a €140 per dag voor de meest uitgebreide types. Deze zijn dan wel in de regel volledig uitgerust.

Een voorbeeld:

En dan krijg je dit:




Double Cab 4X4 with Two Roof Top Tents

This Double Cab  has been converted into an off-road camper - with two roof top tents, a long range fuel tank, dual-battery system, 2 spare wheels, a fridge and fully equipped camping gear. All this and more make it possible to enjoy an outdoor holiday the way it should be enjoyed.

Technical Details

  • Diesel Motor 
  • manual 5 speed transmission
  • 4WD (manual control)
  • 4 seats in cab
  • Air conditioning in cab
  • Power steering
  • Radio / CD
  • 150 Liters Fuel Capacity 
  • 60 Liters water tank
  • 2 Spare tyres
  • Imobiliser
  • 2 Batteries (Dual system)
  • 12V Air compressor 
Layout

Security Package

  • Large Toolkit
  • Outdoor Aid kit
  • Jumping cables
  • Tow rope
  • Spade
  • Fire extinguisher

Equipment

  • Fridge (40 Litre capacity)
  • 2 Gas stove
  • 2 Gas bottles
  • Portable Solar shower
  • Kitchen utensils
  • 2 roof top tents
  • 4 Sleeping bags
  • 4 pillows
  • Bedding
  • 4 Camping chairs
  • 1 Camping table
  • Axe
  • Washing line & pegs
  • Road maps
  • GPS "Garmin Nüvi " with Maps

Daarmee ben je dan helemaal klaar voor een echte safari in Afrika en volledig onafhankelijk van Hotels, B&B of luxe resorts en georganiseerde reisgezelschappen. Een dergelijke manier van rondreizen is per saldo de voordeligste en de meest avontuurlijke. Maar voor het laatste, daar moet je dan wel zin in hebben maar ook wel weten van hoe je onder deze omstandigheden gezond weer terug kan komen. En helaas heeft niet iedereen dat helemaal door. Tsja, een strandvakantie op een van de Spaanse costa's is toch echt een heel ander verhaal.

So kom kuier en geniet dit baie;








Geen opmerkingen: