maandag 23 juli 2012

Voorbereidingen.

We gaan allemaal wel eens op vakantie, in eigen land, op een heerlijke strandvakantie. Een paar dagen, een week, twee of drie zelfs. Soms een stedentripje, of op wintersport, een wandel of fietsvakantie. De mogelijkheden zijn er legio. En zo heeft iedereen wel zo zijn voorkeur van hoe zijn "vrije tijd" op een aangename manier door te brengen. En daar is dan ook helemaal niks mis mee.

Nu kun je je vakantiebestemming in de regel dan ook nog eens op verschillende manieren organiseren, of beter gezegd, laten organiseren. Want dit laatste is in de regel het geval als we eens wat verder van huis gaan naar een land of gebied waar we totaal onbekend mee zijn. De reisorganisatie branche is er dan ook als de kippen bij om kompleet verzorgde reizen aan te bieden. Handig, met name dit. In de regel ook aanzienlijk voordeliger dan om zelf maar van alles en nog wat te reserveren en te boeken.

Alleen, gaat dat bij lange na niet in elke vorm van vakantie vieren op. Zo ook in ons geval. Natuurlijk zijn er via de reiswereld een heel groot scala aan compleet verzorgde reizen te boeken, ook naar het zuidelijke deel van Afrika, geen probleem. Rondreizen van 1,2,3 weken, geen probleem. Echter, een klein smeuïg detail. Je moet dan wel van groepsreizen houden, met een mannetje of 20 a 30 in een bus en van de ene locatie naar de andere worden versleept in een in de regel behoorlijk strak tijdschema. En dat is dan meteen naast het veel te hoge bedrag wat je hiervoor neer mag tellen, iets waar je heel duidelijk maar zin in moet hebben.

Het alternatief; regel het geheel zelf.

Maar dat gaat nogal wat inhouden. En ja, dat is zonder meer waar. Want onvoorbereid en zonder ook maar een plan te hebben in welke vorm dan ook, gaat onherroepelijk voor dikke problemen zorgen.

Een plan is dus noodzakelijk voor het slagen van een dergelijke onderneming. En heel ingewikkeld hoeft dat overigens niet te zijn. Er zijn echter een paar essentiële zaken die je vooraf goed moet "aftimmeren" om zo een "Do it yourself" reis te kunnen maken. Op een verantwoorde manier, wel te verstaan.

Stap 1. bepaal een duidelijk budget gebaseerd op wat je wil zien en meemaken.
Stap 2. ga onderzoeken of dat dit budget afdoende is voor het reisplan.
Stap 3. onderzoek alle alternatieven ( hier kan een hoop geld bespaard worden)

Met het 3 stappenplan hierboven is de basis voor het slagen van een dergelijke reis gelegd en je daarbij aan enkele principes houden, die je zelf bepaald is dan wel het uitgangspunt.

Nu vergeet ik bijna het meest belangrijke van allemaal. Je moet het wel leuk vinden om zoiets dergelijks helemaal zelf te regelen. Als dit bepaald niet het geval is, stap dan gewoon naar een reisbureau en laat hen het regelen.

Je moet er dus wel lol in hebben om het allemaal uit te zoeken. Maar ook dit hoeft tegenwoordig geen probleem te zijn. Lang leve Google, zullen we maar even zeggen. En ja, het is waar. Met het internet kom je overal waar je zijn wilt, kun je met de hele wereld in contact komen en zo dus ook zelf alles organiseren. Maar neem hier dan wel ruim de tijd voor en probeer het niet even op een zaterdagmiddag even snel te regelen.



Een of meerdere weken in Afrika doorbrengen begint, normaliter, op een internationaal vliegveld. En hier is het eerste en daarmee ook een aanzienlijk deel van het budget gemoeid. Maar gelukkig, kun je, wederom via het internet, heel goed shoppen met de verschillende aanbieders van vluchten op het zuidelijk deel van Afrika. Zo ongeveer elke grotere Europese vliegmaatschappij heeft vluchten op Kaapstad, Johannesburg, Windhoek, of Harare. In de regel dagelijks en in sommige gevallen zelfs meerdere keren. Keus genoeg dus, dat dat is dan weer voor ons consumenten "handig". De meest voor de hand liggende vliegvelden om te vertrekken zijn dan Schiphol, Dusseldorf, of Brussel. Rechtstreeks of met een tussenstop. 

Zo vliegen wij van af Schiphol via Heathrow ( London) naar Kaapstad, deze reis. Waarom? Een rechtstreekse vlucht met KLM kan ook. Echter deze is aanzienlijk duurder en zij vliegen overdag. En dat laatste is dan op een dergelijke lange vlucht  weer onhandig. 

Nu is Britisch Airways een vier sterren maatschappij ( KLM heeft er 3) en daarmee nog een hele goede ook. Een tussenstop op London is dan misschien wat onhandig, maar qua tijd maakt het op het totaal niet zo veel ( 1.5 a 2 uur) en het grootste voordeel is dan eigenlijk meer de prijs en de aankomsttijd in Kaapstad ( 08.00 uur) In de avond om 22.30 uur aankomen in Kaapstad met de KLM kost je daarnaast dan ook nog een extra hotelovernachting in Kaapstad. Immers in de avond/nacht gaan rijden met een auto is namelijk geen optie in Zuid-Afrika. Maar dat is een ander verhaal. 

Het begint dus met de juiste vluchten uit te zoeken en het aanbod is enorm, de prijzen overigens ook. Hier valt dan ook veel geld te besparen.

Als we dan in Kaapstad staan begint het verhaal pas goed. Nu hebben wij in dit geval gekozen voor een 4x4 voertuig met 2 zogenaamde rooftop tents op het dak. geschikt voor 4 personen. Een ideaal ding om een tripje van een slordige 6500 km te gaan maken, met name in gebieden waar je met een normale auto niet kan en mag komen. En dat zijn dan ook meteen de gebieden waar al die georganiseerde organisaties nooit kunnen en mogen komen met hun veel te grote en lompe bussen. Dat schept dus opties. 



Veel opties. Volledig uitgerust met alle camping gear er in en er op en aan. En dit is dus in dit geval nu precies de bedoeling van deze reis. Geen hotels, dure resorts of bushtents. En vervolgens vijf weken helemaal je eigen plan en route bepalen en uitvoeren. Volledig onafhankelijk van alles en iedereen. 


Nu hadden we het over voorbereidingen in dit artikel. En ja, in dit geval vergt dit dan ook het nodige daarvan. Vijf weken maar in het wilde weg maar een beetje rond tuffen is niet echt handig, zeer zeker niet in een gebied met woestijnen, bush en ander ongerepte natuur met heel veel wild om je heen. En dit wild kan echt heel wild gaan worden.

Is dat dan niet eng?

Och, als je de juiste maatregelen neemt en je daarbij aan de juiste spelregels weet te houden, is het beslist niet het geval. Spannend dat kan het wel worden. Daarnaast is het niet de eerste keer dat we een dergelijke reis maken. Om het maar eens uit te leggen van "we kennen onze pappenheimers inmiddels". En dat maakt het nodige relatief simpeler om te gaan doen. 

Dit breng ons terug op het benodigde plan. Want of je nu een ervaren reiziger in deze gebieden bent of niet, een plan moet je hebben. Voorbereiden dus, hoe dan ook. De zaken die je onverwachts gaat tegenkomen en dus ook niet gepland, gaan zonder meer toch wel voorbij komen.

Het plan;

zorg voor een auto van een gerenommeerde maatschappij. Betrouwbaar dus. Goedkope alternatieven zijn er ook. Maar met een motor volledig in de soep gedraaid in een gebied uit komen waar geen mens woont, anwb bestaat en ook geen mobiel bereik mogelijk is, is op zijn zachts gezegd, knap onhandig.

En ja, daarnaast kan het onderstaande natuurlijk ook gewoon gebeuren, overmacht heet dat.

De foto is overigens niet in scene gezet. We hebben in Hawange ( Zimbabwe) overigens wel een dergelijke olifanten stier van een slordige 6500 kilotjes recht op ons pad tegemoet zien komen. Ook weer een uitdaging. De olifant heeft overigens gewonnen ( wij moesten achteruit) 



In dit geval, zoals op de foto heb je echter de spelregels niet goed gelezen of begrepen. En dan helpt er weinig, bar weinig zelfs.

Er vanuit gaande dat je wel een aangepast beleid gaat voeren, namelijk dat van de natuur en al zijn mooie maar ook minder gezellige kanten, zou er geen probleem moeten kunnen zijn. En ja, ondanks het hanteren van een juist beleid, moet je toch rekening houden dat hoe goed je jezelf ook gaat voorbereiden er met name in deze mooie gebieden andere zijn die er een geheel andere agenda op na houden. En dan heb je daar dan maar gewoon mee om te gaan, wederom met beleid. Dat hebben we het hier uiteraard over de verscheidenheid aan dieren die je op je pad kunt tegenkomen. In sommige gevallen dan ook letterlijk. Maar daar gaan we het in een later stadium over hebben. 


Er zijn, zoals gezegd, verschillende manieren om dit continent te bezoeken. En ja, een compleet ander klimaat en omgeving zijn zo maar een paar van die zaken waar je rekening mee dient te houden. Als je voor een eerste keer een dergelijk gebied als het Zuidelijke deel van Afrika bezoekt, is het denkbaar dat je geen rekening houd met andere omstandigheden. Een typische zomer en winterperiode zoals wij die hier kennen, kennen ze daar niet. Men spreekt eerder in een nat en een droog seizoen. Dit laatste vergt dan ook, zeker in een nat seizoen, de nodige aanpassingen en voorbereiding. 

Nu is het overigens niet raadzaam om in een nat seizoen te gaan reizen. Dit legt de reiziger de nodige beperkingen op, die het simpelweg lastiger maakt om een mooie reis te kunnen maken. Dit continent kent namelijk nogal wat extreme omstandigheden. Nat is in de regel dan ook echt bakken met water die naar beneden komen en droog is dan ook werkelijk kurk en kurkdroog. De maanden September,Oktober en November zijn de maanden waar het Afrikaanse voorjaar zich laat zien. En dit is wellicht de meest ideale periode om daar te verblijven. 



De Namibische  woestijnen de Namib en Kalahari zijn zo van die gebieden waar het kurkdroog wordt en dan bedoel ik ook echt kurk droog. Daarmee is het niet zo dat je daar niet kunt zijn. Maar speciale zaken zijn er wel voor nodig om zonder problemen door een dergelijk extreem gebied te trekken.

Een van die dingen zijn, maar dat is dan niet zo moeilijk, zorg dat je veel water bij je hebt, zeg maar gerust heel veel. Water bij je hebben is dan een absolute voorwaarde. Zonder voedsel red je het in de regel wel een groot aantal dagen, zonder water zitten is een acuut levensbedreigende situatie.



Al met al, zijn dat zaken waar je dan ook niet mee geconfronteerd wil worden, extreme droogte. Een overvloed aan hemelwater, daar zit je dan aan de andere kant ook niet op te wachten. Dit genereert namelijk weer "uitdagingen" van een geheel andere orde. 

In ons land hebben we een uitstekend wegennet. Niet dat de geasfalteerde wegen in zuidelijk Afrika er gek veel anders uitzien. Maar overwegend gravelwegen en in het andere geval simpele zandpaden zijn er veel en veel meer te vinden. En ja, wil je ergens komen? Dan ben ben je in de regel veroordeeld om ook deze wegen te berijden. Met een hele stevige Afrikaanse regenbui zoals hierboven op die gravel en zandpaden geconfronteerd worden, vergt in ieder geval een 4x4 voertuig om daar zonder noemenswaardige problemen door te komen. Waarbij het onderstaande effect niet is uitgesloten en dat heeft ook wel weer iets speciaals.


Dan is het vervolgens ook wel handig als je over enige ervaring beschikt met offroad rijden in een dergelijk voertuig.

Deze zaken verdienen, zeker zonder ervaring, echt wel de nodige voorbereidingen.

We gaan in een volgend deel verder met dit soort belangrijke zaken, voor nu is het even genoeg.






      












Geen opmerkingen: