woensdag 25 juli 2012

Voorbereidingen deel 2

In het vorige deel hebben we gesproken over de manier van hoe te reizen naar het zuidelijke deel van Afrika en daarnaast hoe daar dan rond te reizen.

Om eerst een paar handige tips te geven m.b.t. tot de reis, per vliegtuig, daar naar toe het volgende;

Er vanuit gaande dat niet een reisbureau het een en ander voor je gaat regelen, maar dat je dit in eigen beheer gaat doen, zijn er een aantal zaken die uiteraard eerst vooraf moeten worden bepaald.

Allereerst; Hoelang wil je daar zijn en wat en welke gebieden wil perse zien. Kortom, het reisdoel en de tijd die je daarvoor uit wil trekken. Dat bepaald dan ook in de regel de aanvlieg luchthaven. Vervolgens is het dan van belang om vast te stellen of je georganiseerd gaat of op eigen initiatief je reis bepaald.

Nu kennen de meeste van ons veel meer van Zuid -Afrika dan bijvoorbeeld van Namibië, Zimbabwe en Botswana. Niet zo verwonderlijk natuurlijk. Het een en ander komt uiteraard voort uit de geschiedenis die wij als Nederlanders nu eenmaal hebben met Zuid-Afrika. Het beste bewaarde hiervan is uiteraard de taal, het Afrikaans, enorm verwant aan het oud Hollands.

Om hier nu even te voorkomen dat we de complete geschiedenis van Zuid-Afrika gaan weergeven heb ik een link die naar een artikel verwijst wat een goede weergave geeft van het complete verhaal.

http://www.stage-zuid-afrika.nl/geschiedenis-zuid-afrika.html

Voor de liefhebber uiteraard. Wij gaan nu gewoon verder daar waar we gebleven zijn.

We nemen even het voorbeeld van een reis van 2 a 3 weken in Zuid-Afrika en dan niet door een reisbureau als kant en klaar pakket geleverd.

Wat zijn dan zoal de zaken waar je mee te maken krijgt.

1. het regelen van vliegtickets.
2. het huren van een voertuig.
3. een route
4. overnachtingen.

Alle vier bovenstaande zaken regel je gewoon van uit je eigen huis. Internet is dan wel noodzakelijk om te hebben, maar ja, wie heeft dan nu niet tegenwoordig.

Maar voordat je gericht gaat zoeken is het handig om eerst te bepalen of dat je hotels, lodges, of bijvoorbeeld campings wil gebruiken om te overnachten. Alle varianten zijn er overigens volop in alle prijsklassen. Van 5 sterren resorts met alle "toeters en bellen" tot heel eenvoudige campingetjes met maar enkele plaatsjes om te overnachten en dan heel erg basic. Voor iedereen met verschillende budgetten genoeg keus dus. Vervolgens, is het zaak om te bepalen wat je wil zien.







Het verschil in de keuze van het te huren voertuig is dan wel een factor die hier al belangrijk wordt.
Ruim 23 keer past Nederland in Zuid-Afrika. Het is daarom dan ook een te groot land om in 2 a 3 weken volledig te bezoeken. een keuze maken is dan evident. Het meest populaire zijn het Krugerpark in het noordoosten de gehele oostkust en de regio rondom Kaapstad. Als je hier voor gaat kiezen, wat op zich in het geheel geen verkeerde keuze is, reken dan in ieder geval op 3 weken. In het andere geval wordt het een race. De infrastructuur in Zuid-Afrika is zondermeer heel goed te noemen. In dit geval kun je volstaan om met een "normale auto" een dergelijke trip te gaan doen. Ga dan wel middels hotels, resorts of B&B's de overnachtingen regelen. En nogmaals die zijn er vollop. Een hele handige tool om dit bij elkaar te zoeken is om via http://www.wheretostay.co.za/ het een en ander uit te zoeken.

Enkele voorbeelden van "wel aardig"om te blijven overnachten;







Wil je de meer avontuurlijke variant van reizen gaan doen en dus meer uit de bewoonde wereld en de natuur in?  Dan kom je vrij snel uit op een 4x4 voertuig en overnachten op campings. Het ultieme gevoel van vrijheid en midden in de natuur is dan wel heel erg dichtbij.  Als je ervoor zou kiezen om dit in Namibië, Botswana en of Zimbabwe te gaan doen dan wordt het zonder een 4x4 voertuig nagenoeg onmogelijk. De infrastructuur is in deze landen van een geheel andere orde en om dan het natuurlijke te ervaren ben je om het echt goed te doen "veroordeeld tot een 4x4 en campings".

En dan is het bepaald niet uitgesloten dat als je 's morgens uit je Rondawel of tent stapt dit op je gazonnetje aantreft.

Lekker zijn gang laten gaan is dan wel het dwingende advies. Ruzie zoeken met een 3000 kilo zware Hippo, is bij voorbaat een verloren zaak. De meeste dodelijke menselijke slachtoffers zijn namelijk, hoe vreemd het wellicht ook is, ontstaan door een dergelijke "stoeipartij". En let op, je zou het niet zeggen, maar een dergelijk geval haalt met gemak op volle snelheid, een snelheid van 40 km per uur.

Nijlpaarden, schattig om te zien, maar aan de andere kant het meest gevaarlijke dier wat je met gemak tegen kunt komen. De exemplaren die wij aantreffen in onze dierentuinen, zijn in vergelijk met die je daar tegen kunt komen, om het maar eens simpel te zeggen "echte watjes". De in het wild levende variant, simpelweg levensgevaarlijk. 

In het volgende deel gaan we weer vrolijk verder met dit verhaal. 








Geen opmerkingen: