Nu hebben we in Nederland een enorm goed wegen netwerk, misschien wel een beetje vol en wellicht ook heel erg druk op gezette tijden, maar in vergelijk met Afrikaanse toestanden, gewoon een luxe en voor ons heel normaal.
Een dikke 7000 kilometer hebben we gereden, waarvan ongeveer, ik schat 75 a 80% in Namibië over de zogenaamde grond en zand wegen. Daar ga je met een snelheid van maximaal 80 km per uur overheen, in het geval dat ze mooi glad zijn, zonder al te veel kuilen en een wasbord structuur Wil je nog verder de ongereptheid in, dan is een 4x4 aangedreven voertuig noodzaak. in de meest extreemste gevallen met low gear aandrijving. In het andere geval, vergeet het maar mooi. In de noord-zuid en oost-west verbindingen zijn een aantal geasfalteerde wegen te vinden in Namibië, voor de rest zand en gravel. In dat laatste moet je dan wel zin in hebben en om iets van de geweldige natuur te zien is het berijden van deze wegen een must. Je komt er namelijk niet in, in het andere geval. Ervaring in 4x4 en in low gear rijden is dan wel een must.
Vervolgens rij je niet even snel van het ene dorp naar het andere. We hebben tussen twee dorpjes over een grondpad gereden van 267 km lang en zijn daar precies 3 tegenliggers gepasseerd Dan voel je pas goed hoe verlaten een dergelijk groot land kan zijn. Maar ja, Namibië is dan ook ruim 23 keer groter als Nederland met maar 5 miljoen inwoners ( de dieren niet mee gerekend)
En ja, zo af en toe kom je hele rare snuiters tegen!
Even een lastig stuk weg overbruggen hieronder, in 4x4 en low gear. In het andere geval moeten ze je er uit komen slepen en gaat je dit een NAM$ 300 kosten. = ongeveer € 30,00. Maar het kan wel even duren voor dat je "geholpen" wordt. En dat is dan weer ff niet zo handig.
1 opmerking:
Heel mooi
Een reactie posten